I betraktarens Ögon

Det tog ett bra tag innan jag kom på ett hälsosamt blogginlägg för er andra att ta lärdom av. Jag funderarde länge till och från, men nu har jag ett på G här, vilket ni kanske redan har märkt. Och alla ni bloggläsare som väntat och väntat, bönat och bett om ett nytt inlägg vill jag be om ursäkt för att ni får ett nytt först nu.
Dagens ämne är skönhet, förresten. Vad är ett vackert ansikte?



(Bild: Google. Marilyn Monroe var vacker, men det tycker inte alla. Vad är då skönhet?)


Jag satt och funderarde på varför skönheten är så farlig. Snygga människor a'la Shönheten själv är oftast så bittra i sinnet att man blir vettskrämd. De leker italienska maffian och håller lådan som ruttna ägg.
Samma sak är det i naturriket. Fingerborgsblomman är en otroligt vacker skapelse, men dödlig i stor mängd.
Samma sak är det med Flugsvampen. Den är helt klart den vackraste svampen av dem alla, men dödlig.


(Fingerborgsblomman och Flugsvampen. Bilder: Google)


Männiksor som är underbara innuti är oftast så fula man bara kan bli, eller högst troligen medelmåttiga.
Varför kan man ju undra. Borde det inte vara tvärt om?

När jag funderade vidare slog det mig att det måste symboliserar någonting, att skönheten inte behöver vara någonting obligatoriskt, inget måste, aldrig ett privilegium. Det finns kanske inte någon som är vackert, utan bara människor som vill se det vackert. Om en människa är riktigt elak vill vi se henne vacker för att något ska vara bra på den människan. Våra ögon placerar skönheten i olika fack.
Kanske ser allt egentligen precis likadant ut, men att egenskaper gör att vi ser människorna som vi ser dem.

Vi vill kanske se ondskan vacker, för att vi själva tycker den är coolt och spännande. Något helt annat än vi själva är, och därför också någonting vackert. Det finns alltid någon teori, kanske har du själv en.

I alla fall så är jag hundra på att vi aldrig ska ta skönheten för given. Det är våra ögon som gör den till vad den är, tillsammans med våra tankar och vår uppfattning om saker och ting.

Hmm... Någon som alls fattar något av detta inlägg? Troligtvis inte.
Låt mig uttrycka mig såhär:

Detta år är sanningens år. Vi tjänar ingenting på att ljuga, det kommer att avslöjas fortare än du vill.
Årets första sanning jag vill skriva om på min blogg har jag just försökt berätta om, alltså att :
I grund och botten är all mänsklighet likadan. Vi är ett och vi är allt. Därför är alla lika vackra, alla lika smarta, men våra ögon uppfattar oss olika. Inget öga ser samma sak.
Ser vi då sanningen och har vi då makten att döma ut en person?

Inne:                           Ute:
Majong                    Ordet Skönhet
Skrattattacker                    Ilska
Sanning                      Bedrägeri
Nytt år                          Dåtid
H&M                     Håliga byxor
Historia                      Bedömning
Singlar                  Falsk förälskelse

Jag hjärtar er!
//MirandaMirre                            <3

Kommentarer
Postat av: ida

Mirre jag älskar tieg å tett skrivas! Alltså ja förstår itt, att fast tu skriver tåshe langa inlägg så känns itt e som he man dras liksom me i kva du skriver om i like your stile :D Men håliga byxor e inne igen nu va?:D

2010-01-28 @ 21:19:36
URL: http://idahundraprocent.blogg.se/
Postat av: MirandaMirre

Ida: Man tackar och bockar!:) Jag försöker att skriva så intressant jag bara kan. Som allmänbildning, vet du!;D Bara det är färdiggjorda hål, inte sådana som repar upp och har sig av sig själv, utan att jag har tillåtit hålbildningen.:D

Jag hjärtar kommentarer!

//MirandaMirre <3

2010-02-13 @ 20:43:39
URL: http://mirandamirre.blogg.se/

Kommentera Mina Memoarer Här:

Ditt Vackra Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (syns inte för omvärlden)

Jag hittar dig på bloggen:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0